ANNONS

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
Katrubr

ÄMNE: Husqvarna 220AC strul..

Husqvarna 220AC strul.. 3 år 8 månader sedan #1

Hallå!!
Har en Husqvarna 220AC -2010 som bråkar med mig!
Det hela började med att jag fick felet "främre slingsensore defekt". Vände klipparen upp och ner och kollade lite vilket gjorde att den funkade igen? Efter några dagar händer samma sak. Vänder klipparen upp och ner och ser efter detta att det kommit vatten under displayen. Knapparna lägger av och larmet går.
Efter några minuter med pip i öronen fick jag loss kontakten till batteriet och larmet tystnade. Skruvade isär klipparen och upptäcker mer vatten. Torkar av allt med hjälp av papper och fön.
Låter klipparen stå ett par dygn och efter detta skruvar jag ihop allt igen. Klipparen fungerar perfekt igen några dygn och sen lägger knappsatsen av igen efter en del segande! Öppnar upp klipparen igen och ser att det kommit ner mer vatten. Samma sak igen, torkar upp allt så den ser bra ut och byter samtidigt packningen mellan chassihalvorna då verkstaden sa att det är där vattnet/funkten träcker in. Samt att ett nytt batteri sätts på plats!
Startar klipparen och allt verkar OK. Bockar av alla dagar för att batteriet få laddas utan störning. Drygt ett dygn senare ska jag starta klipparen. Öppnar luckan och knapparna fungerar inte! Larmet går heller inte denna gång.. Skruvar av "displayenheten" för att kunna dra sladden till batteriet och ser att det kommit in vatten IGEN!! Det fungerar heller inte att dra strömmen för att få knapparna att fungera, nu är dem helt DÖDA! Så nu sitter jag här med LÅNGT gräs i trädgården och en klippare som inte vill som jag!

Så nu mina frågor till er experter :)

-Tänkte även byta packningen runt "displayenheten", men finns det fler ställe där fukten/vattnet vanligtvis kan ta sig in??

Vad bör jag testa byta först för att få knapparna att fungera igen? Vill ju inte beställa hem allt direkt :)

Tacksam för svar!

Mvh
Stefan Runersten
Senast redigerad: 3 år 8 månader sedan av Run3rsten. Orsak: stavfel
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Re: Husqvarna 220AC strul.. 3 år 7 månader sedan #2

• björken
  • björken Profilbild
  • Tack mottaget: 6
Har det löst sig?

Husqvarna 220AC strul.. 2 år 8 månader sedan #3

• Angus
  • Angus Profilbild
Hej .
Har haft liknande problem.
Efter att det regnat en dag slutade knappsatsen fungera och det stod , MATA IN KOD men knapparna funkade inte , vipp strömbrytaren funkade inte heller , tog bort kabeln till knappsatsen då funkade strömbrytaren igen , bytte knappsatsen sen funkade den kanon igen .
Knappsatsen gör att maskinen låser sig om det kommit fukt i den . Den kostar 400 kr
Mvh Magnus

Husqvarna 220AC strul.. 2 veckor 15 timmar sedan #4

• Asse
  • Asse Profilbild
Var tvungen att regga mig här för att tacka för hjälpen.
Samt att det kanske kan vara till hjälp för någon annan.

Fick samma problem med min Gardena R160.
Den hängde sig när man skulle mata in pin trots en massa omstarter.
Mätte först och kollade så microbrytaren för stopp-knappen och on/off-vipp-brytaren var ok.

Sen beställde jag en ny displaykåpa med knappsats från Cals Ohlsson, 652:-. Artnr: 51-1604
Hemma på två arbetsdagar direkt i brevlådan.

Superlätt att byta, nu går den som den ska igen!

Nu blir det nog till att bygga ett hus till klipparen, för nu står den vid en solvägg hela dagarna. Misstänker att det är det som dödat knappsatsen.
Go to top