ANNONS

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Installation Automower 308.

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #1

Hej

Ska hjälpa en vän med att installera en 308’a, Gräsytan inkl baksidan är format som ett L, men på framsidan finns en gräsyta som avgränsas av infarten ikväll asfalt, slingan måste därför kapas ned i asfalten, hur brett måste dessa läggas? Några andra smarta idéer/lösning? Tror även denna har guidelina.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #2

• mr_Smith
  • mr_Smith Profilbild
  • Tack mottaget: 6
Om det är en Automower 308 så har den en guidelina.

Installationen i en L-formad trådgård bör utföras så att laddstationen ställs i en "änden" så att guiden sedan kan dras mitt i gräsmattan genom hela L:et till andra änden. Då kan man utnyttja finessen med guidelinan för att leda ut klipparen men framförallt ta hem klipparen till laddstationen på kort tid. Alternativet är att låta klipparen följa begränsningsslingan tillbaka men då kan det ta lååång tid för roboten ibland om den "går åt fel håll", dvs nästan går ett helvarv i trådgården för att komma till laddstationen.

Sedan när det gäller infarten bör man nog lägga trådarna uppe först innan man fräser ner tråden i asfalten med t ex en vinkelslip. Om man gör denna överfart för smal kommer det leda till att man måste ställa ner "Korridorbredden" i klipparens program till ett lågt värde vilket innebär att klipparen går i nästa samma spår varje gång den följer guiden ut och in. Det kommer att bli fula spår i gräsmattan. Försök istället att få till en bredare överfart så att man kan ställ upp värdet på "Korridorbredden" så att klipparen ibland går nära guiden och ibland en bit ifrån.

Tror att minsta bredd på överfarten är 60 cm då guiden ska ligga 30 cm från begränsningstråden. Öka gärna till minst 120 cm mellan begränsningstrådarna och lägg sedan guiden 30 cm från den ena begränsningstråden. Då kommer klipparen inställning på korridorbredd gå att ställa på ett så högt värde att det inte ser spårigt ut i gräsmattan. Roboten går alltid på samma sidan om guiden, ha koll på vilken sida!

Men som tidigare skrivits, lägg trådarna uppe på asfalten och prova några dagar så att allt fungerar innan trådarna fräses ner.

Tillämpa råden på egen risk!
Tiburtius är min Automower 220AC inköpt april 2010.
Följande användare (n) sa tack: HWA420

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #3

Kan man ställa den så den klipper tex bara framsidan via guiden?

Har själv en 420, med 1500kvm tomt, södersidan ofta bortbränt gräs, men norrsidan frodigt gräs, skulle tex bara önska att klippa där växer mest, känns onödigt tex denna sommar att klippa brunt gräs, har ställt via guiden olika startställen, men hjälper ju inget

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #4

• mr_Smith
  • mr_Smith Profilbild
HWA420 skrev:
Kan man ställa den så den klipper tex bara framsidan via guiden?

Tror inte det är möjligt för någon modell av Automower. Det närmaste man kommer är modellerna i X-line som har GPS. Har själv en 330X och tycker att den klipper hela trädgården fantastiskt bra utan att jag har behövt programmets klippzoner eller liknande. Vädertimern gör att den avslutar dagens klippning när den anser att det inte finns något att klippa (den känner av motståndet för knivtallriken då den roterar för att avgöra om det klipps något eller inte).

Det enklaste är nog att spärra av med fysiska hinder dit man inte vill att klipparen ska gå.

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #5

Tycker detta med vädertimer funkar dåligt på 420’n, stängt av detta, alla Husqvarna klipper otroligt bra, hade en 220Ac i många år utan problem.

Tillbaka till installation av 308’an, så du tycker man ska lägga slingorna med kanske 150cm i infarten och Guiden mellan?

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #6

• mr_Smith
  • mr_Smith Profilbild
Inte för brett, då kommer klipparen att hitta dit av sig själv ...

Tillräckligt brett för att kunna ställa upp korridorbredden så att det inte blir spårigt i gräsmattan ...

Prova genom att göra en provisoriskt installation uppe på asfalten. Öka/minska sedan avståndet genom att flytta ena slingan och ändra eventuellt korridorbredden i klipparen. Flytta inte guiden som hela tiden ska ligga 30 cm ftån den andra tråden. Var noga med vilken sida om guiden som klipparen går på. Guiden ska inte ligga i mitten.

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #7

Är inte det meningen? Den ska ju även klippa denna yta...sen om den kör över asfaltytan några ggr gör väl inget, skulle helst slippa dra 3 trådar i asfalten.

Installation Automower 308. 3 månader 1 vecka sedan #8

• mr_Smith
  • mr_Smith Profilbild
Men det är ju ”tredje tråden”, dvs guidelinan, som är en av finesserna hos Husqvarna Automower och som konkurrenterna saknar. Med guidelinan hittar klipparen snabbt ut till olika ”släpp-punkter” där den sedan kan börja klippa. Lika snabbt hittar den tillbaka med guiden när den behöver laddas. Att använda begränsningsslingan för dessa saker är ett betydligt sämre alternativ.

Jag uppfattade det som att klipparen behövde passera en asfaltsyta för att komma till klippområde nr 2.
Go to top