ANNONS

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Begränsningskabel och guidekabel

Begränsningskabel och guidekabel 2 veckor 3 dagar sedan #1

Hej.
Försöker förstå hur jag ska dra kablar så att det blir rätt från början. Om ni står ut med att titta på min ytterst enkla teckning: Gräsytan har en grusgång i mitten, dock är det asfalterat i nedre änden vid grinden, så där kan man fräsa ner kablar. Hur bred ska passagen vara? Kommer guidekabeln se till att den inte försöker klippa medan den är på väg i passagen? Kan man placera laddstationen som jag ritat eller måste den flyttas in på gräsmattan? Ser det vettigt ut, har jag missat något? Klipparen är en Husqvarna 315 så det verkar ju som att man ska kunna programmera det mesta?
Tacksam för alla tips! Svante
IMG_5313.jpg
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Begränsningskabel och guidekabel 2 veckor 3 dagar sedan #2

• björken
  • björken Profilbild
  • Tack mottaget: 6
Om det inte är några hinder i passagen måste det vara minst 60 cm mellan begränsningstrådarna då guiden ska ligga minst 30 cm från en begränsningstråd. Dock blir inte detta bra då klipparen måste gå gränsle över guiden och korridorbredden för guiden på minsta värde. Detta leder till att det blir spårigt i gräsmattan då klipparen alltid går på samma ställe då den följer guiden.

Bättre att i stället göra en bredare passage över asfalten och lägga begränsningtrådarna minst 100 cm från varandra och guiden 30 cm från den ena, tänk på att klipparen alltid går på samma sida om guiden.

Roboten klipper inte då den följer guiden men den kan irra sig in i passagen när den klipper.

Allt ser vettigt ut men du skulle kunna spara någon meter kabel om du gör dubbel-ö längst ner till vänster på ritningen om proportionerna är hyffast rät.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Go to top