ANNONS

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Automower 315X: Laddstation i ficka?

Automower 315X: Laddstation i ficka? 4 veckor 1 dag sedan #1

Under sommaren införskaffade jag en Husqvarna Automower 315X. Egentligen är det lite "overkill", då jag bara har strax under 500 m2 gräsmatta att klippa, men jag gillar bl a (naivt, måhända) tanken på bättre navigering med GPS.

Tyvärr är det först nu jag hunnit lägga begränsnings- resp guideslinga, och då inställer sig frågan om det kommer att funka att placera laddstationen i en c:a 2 m bred "ficka" enl bild? Jag vet att detta inte är i enlighet Hq rekommendation, men vad tror vördade forummedelemmar med praktisk erfarenhet? Kan det funka trots allt?

Jag har dragit guidekabeln med c:a 3 m "raksträcka" direkt mot den tänkta placeingen.

IMG_8594LowRes.jpg
Lawn and order!
Mow the force be with you!
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Automower 315X: Laddstation i ficka? 4 veckor 1 dag sedan #2

• mathe
  • mathe Profilbild
  • Tack mottaget: 6
Har sedan fyra år en nästan identisk installation för en 330X (efter mjukvaruuppdatering 430X).

Aldrig något problem.

Började med att ställa den i linje med huset men har varje år flyttat in den en bit i "fickan". Tänker nästa säsong lägga ett litet tak mellan huset och det staket jag har mot grannen som skydd för klipparen.
Följande användare (n) sa tack: Crankshaft

Automower 315X: Laddstation i ficka? 4 veckor 1 dag sedan #3

Det låter ju toppenbra! Stort tack! Då försöker vi med detta.

Precis som du, så planerar jag då att sätta ett litet tak, eller snarare ordna ett litet garage.Lite på kul hade jag tänkt bygga detta av en liggande vintunna, vilken jag tänkte klyva (inte kapa, alltså), och sätta gångjärn på. Den undre delen grävs ned till c:a 40% i singel (för dränering, så att den inte ruttnar), medan den övre funkar som lyftbart tak. Vad tror forumet om det?

Vintunnor.jpg

Ytterligare en fråga; på ett ställe måste klipparen ta sig igenom en kort, men 105 cm trång, passage, i form av en rosenbåge. Här har jag lagt guideslingan mitt i, och begränsningsslingan 22,5 cm från varje sida. Därmed blir minsta avstånd mellan guideslinga och begränsningsslinga 30 cm (en instr). Visst kommer klipparen ibland att bumpa i rosenbågen, men, blir det några andra problem, t ex spårbildning? I övrigt har jag lagt öar för alla träd, buskar, flaggstång, etc (och än så länge bara en skarv, dvs där guideslinga kopplas till begränsningsslingan).

Hur mycket (och noga) "lär sig" klipparen om gräsytans form, utgående från GPS?
Lawn and order!
Mow the force be with you!
Senast redigerad: 4 veckor 1 dag sedan av Crankshaft.
Go to top