ANNONS

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE: Börja planera för robotgräsklippare

Börja planera för robotgräsklippare 2 veckor 18 timmar sedan #1

Tänkte börja planera för en installation av robotgräsklippare till våren och med en i mitt tycke halft koplicerad tomt så tar jag tacksamt emot lite feedback från er.

Bifogat finner ni en bild på tomten.

Utan att kunna alla detaljer är jag inne på en 420 placerad vid gästhuset och med guidewire ner till gräsmattan framför huset där jag även tänkte fräsa in begräsningskabeln i den gjutna entren över till den andra lilla gräsmattan på framsidan.

Vidare på baksidan så tänkte jag dra en guidewire bakom garaget till gräsmattan till höger på kartan.

Är jag rätt ute eller är det något jag missat eller bör tänka på?

Tack på förhand"
Senast redigerad: 2 veckor 18 timmar sedan av Svedenblad.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Börja planera för robotgräsklippare 2 veckor 8 timmar sedan #2

• Luno
  • Luno Profilbild
  • Tack mottaget: 9
Den bild du hänvisar till går inte att öppna.

Väljer du Automower är du rätt ute till att börja med ...

Börja planera för robotgräsklippare 2 veckor 7 timmar sedan #3

Bilden blir komprimerad och liten av någon anledning. Tanken är en Automower 420.

https://www.husqvarna.com/se/produkter/robotgrasklippare/automower-420/967646121/?gclid=Cj0KCQjwgOzdBRDlARIsAJ6_HNlD24LLhTj3mtd2Z_tW2p8P1PVB7Gd76nrNk1Knz5tblToE9BTXRb4aAv5FEALw_wcB

Ytan är ca 1000 kvm men det är mycket buskar, träd och gångar så tanken är att ha lite extra drifttid. Finns också en del slänt med hyffsad lutning som jag skulle vilja få klippt om möjligt.

Bilagor:
Senast redigerad: 2 veckor 7 timmar sedan av Svedenblad.

Börja planera för robotgräsklippare 2 veckor 2 timmar sedan #4

Gjorde en snabb skiss på tanken med avgränsare (grön), guide-kabel (orange) och laddstation (röd). Har jag tänkt rätt?

Tomtrobotgrsklippareavgrnsare.jpg

Börja planera för robotgräsklippare 1 vecka 6 dagar sedan #5

• Luno
  • Luno Profilbild
Tarmarna ser ut att ha lite trånga passager som kan ställa till det. Men det ser kanske trängre ut på bilden än vad det är? Långa passager där bredden endast är 1,5 m kan innebära att klippare tar god tid på sig i de områdena.

Dock tänker du helt rätt med en 420 som har två guider. Placera laddstationen i skugga om det är möjligt samt ange i inställningar att klipparen alltid ska följa guiden hem.

Go for it!
Följande användare (n) sa tack: Svedenblad

Börja planera för robotgräsklippare 1 vecka 6 dagar sedan #6

Egentligen är det mer stigar så jag vill egentligen inte att den skall klippa där det är som minst bredd. Kan man ställa in så att den inte skall kllippa när den är på en guide?

Börja planera för robotgräsklippare 1 vecka 5 dagar sedan #7

• Luno
  • Luno Profilbild
Den klipper aldrig då den följer guiden in eller ut.

Dock kan den, även om det är smalt, komma in i passagen när den håller på och klipper. Det är vid dessa tillfällen som den kan irra fram och tillbaka i det smala området utan att hitta ut. När den börjar få slut på batteriet och ska tillbaka till laddstationen följer den guiden ut ur området så risken att den ska stanna där är inte stor.
Go to top