Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • WallgreenWallgreen
    Deltagare
      Antal inlägg: 48

      Har inte hittat information i bruksanvisningen om följande: Om klipparen stöter på ett område som har för stor lutning (svårt att bedöma om lutningen som varierar är för stor eller ej), vad gör den då? Det handlar om en slänt som går uppför (med begränsningsslingan i överkant), inte utför. Backar den eller börjar den slira?

      ElofElof
      Deltagare
        Antal inlägg: 26

        Automowern känner av när det börjar bli för brant och svänger av åt sidan för att inte välta.

        WallgreenWallgreen
        Deltagare
          Antal inlägg: 48

          OK, det låter bra. Då kan jag låta begränsningsslingan inkludera ett område som jag är osäker på, så får det väl visa sig hur mycket som blir klippt där. Onekligen mycket intelligens i dessa maskiner!

          Robott 4Robott 4
          Deltagare
            Antal inlägg: 6

            Jag har en 230 acx som jag plågar den får gå upp för en brant som är 75 cm hög på en sträcka av 175 cm 75/175= 42% lutning (jag tror att man räknar så)på toppen ska den vända och där är det problem. Det som händer är när drivmotorn stänger av så rullar den bakåt och när drivmotorerna går i för att ändra riktningen så stegrar den den går upp på bakhjulen så pass mycket att den stänger av sig.Efter några sekunder så ändrar den riktning och startar knivarna och kör vidare. Det bör tillläggas att i min slänt så är det guppit så tillfälligtvis är det mer lutning än medelvärdet på 42%. Han klarar det men det är inte att rekomendera. Jag har inte de extra tunga framhjulen.

            WallgreenWallgreen
            Deltagare
              Antal inlägg: 48

              Hm, men då fixar den det ändå alltså, den kör vidare efter en stund menar jag? Blir det då oklippt på ett område där det är för brant? Är de tunga framhjulen en nackdel på plan mark eftersom de inte är standard?

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.