Allt om robotgräsklippare Forum Robotgräsklippare Husqvarna Automower® Laddstation och batteri Problem lampa laddstation blinkar inte 220 AC

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • AutomowerAutomower
    Deltagare
      Antal inlägg: 3

      Har fått något konstigt problem med min Automower 220 AC?
      Klipparen hade stannat häromdagen. och laddstationen är helt död.
      Har verifierat att transformatorn ger spänning ca 24 volt, lågspänningskapel är nyligen utbytt mot en ny och får även ca 24 volt här. har öppnat upp laddaren och får även här ca 24 volt in till kretskortet dock utan att det finns någon spänning på “laddbläcken”. har testat att låna hem ett nytt kretskort men det är samma status även med det nya kretskortet.
      Lampan lyser ej(när slingan är inkopplad) och den blinkar ej heller om man kopplar bort guide 1 och slingkablar från
      laddstationen. såg genom “0”-menyn att den laddat ca 1250 ggr det är årsmodell 2009 och har gått ca 1100tim.

      Är det någon som varit utsatt för liknande problem eller har några ideèr om vad man ska ta sig till är jag tacksam.

      ElofElof
      Deltagare
        Antal inlägg: 26

        24 Volt på transformatorn låter lite lågt. Mätte på min och fick 29 Volt. Jag tror att din trafo är sönder och bara klarar att lämna spänning när den är obelastad. Så fort som du ansluter den till kretskortet så dyker spänningen. Testa att mäta på kontaktdonet på kretskortet när kontakten är ansluten.

        AutomowerAutomower
        Deltagare
          Antal inlägg: 3

          Har nu lyckats att få igång den igen. det visade sig att vara lågspänningskabeln som var sönder igen.
          Förra gången kabeln var sönder visade bara multimetern ca 3-4 volt.
          Denna gång visade den samma som ut från trafon. Mycket riktigt som du är inne på så visade det sig att, när kabeln belastas av kretskortet så “orkar” den inte driva laddstationen.

          charliecharlie
          Deltagare
            Antal inlägg: 81

            Hur kan kabeln gå sönder flera gånger?

            Mänskliga faktorn eller klipper din Automower sönder den?

            AutomowerAutomower
            Deltagare
              Antal inlägg: 3

              Första gången vet jag att den var riktigt dålig då jag inte hade installerat lågspänningskabeln ordentligt. provisorisk lösning innan jag var nöjd med installationen.
              denna gång vet jag inte vad som har hänt? förmodgligen har någon av mina barn varit på den.
              tvingas erkänna att det är den mänskliga faktorn.
              dock verkar lågspänningskablarna vara ganska ömtåliga ändå.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.