ANNONS

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
Signalproblem samt avbrott på begränsningsslingan och guidelinan.

ÄMNE: Blå blinkande lampa men ändå hel slinga!

Blå blinkande lampa men ändå hel slinga! 1 vecka 21 timmar sedan #1

Hej!
Har en automower 430X som fungerar klockrent, gör ett väldigt bra jobb.
Här om veckan så slutade den att jobba och indikerade slingfel.
Kabeln är nedfräst och inte synlig i dagen och har fungerat perfekt tills nu.

Kommunen har varit på plats och bytt ut ledningar och trots att jag markerat att det går en gränskabel här så lyckades man skada den på fem olika ställen. Lagade dessa med husqvarnas skarvdon och klipparen kom till liv igen.
Här om dagen larmade klipparen om samma fel igen. Det visade sig att, ja ni vet vem, har varit på plats igen för att finjustera de ytor som man tidigare grävt på och som ett brev på posten så kom felet tillbaka.
Jag har använt en professionell kabelsökare med sändare och mottagare för att leta avbrotten. Kabelsökaren säger att slingan är intakt, men laddstationen blinkar fortfarande blått.
Jag har kontrollerat att funktionen i laddstationen fortfarande är intakt med att koppla en kabel direkt mellan AL och AR på laddstationen och får då en grön lampa.

Det jag inte vet men börjar misstänka är om antalet skarvningar på kabeln ändrar motståndet i kabeln så pass att laddstationen upplever det som ett avbrott?
Kabelsökaren säger att kabeln är en intakt slinga men laddstationen blinkar blått.

Är det någon som har erfarenhet av detta eller en teori?

Mvh Niclas Malmborg
Administratören har stängt av anonyma inlägg.

Blå blinkande lampa men ändå hel slinga! 1 vecka 20 timmar sedan #2

• Bimme
  • Bimme Profilbild
Jag har haft liknande fel då det varit dåliga lagningar. Dvs den har kontakt, men motståndet är för högt.
Jag brukar köra budgetlösning på begränsningskabel med vanlig elkabel och lödar ihop kabeln då den går av. Tyvärr innebär lödningen att det blir metallisk korrosion som gör skarven svag. (Detta händer även mellan husqvarna orginal anslutningsbleck till laddstationen).
Men jag har massor av lagningar, så det är nog inte antalet som ställer till problem, utan snarare kvalitén på lagningen.

Blå blinkande lampa men ändå hel slinga! 1 vecka 20 timmar sedan #3

• sickan
  • sickan Profilbild
  • Tack mottaget: 2
Efter din beskrivning kan om vad som orsakat felen tror jag att du ska undvika att hitta fler avbrott. Om du ska framtidssäkra slingan bör du byta ut den delen av slingan där den kan vara skadad. Tror tyvärr att efter det att du lagat slingan så kommer det nya ...

Blå blinkande lampa men ändå hel slinga! 6 dagar 5 timmar sedan #4

Ok!
Men ändå... kan förstå att äldre lagningar kan börja att oxidera.
Men detta är fem nya lagningar med husqvarnas egna prylar!
Go to top