ANNONS

Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
Signalproblem samt avbrott på begränsningsslingan och guidelinan.

ÄMNE: Husqvarna 105

Husqvarna 105 1 månad 1 dag sedan #1

Den stod på laddning vid 20-tiden, hade arbetat som vanligt. Jag bröt då 230V matningen via strömbrytaren inne i huset. På morgonen slår jag till matningen igen, men plötsligt visade dioden blinkande blått sken. Klipparens display visade ”Ingen slingsignal”. Det hade inte varit åska under natten. Klipparen har gått sammanlagt 394 timmar. Klippytan (arbetsområdet) är 200 kvm. Inställningen är Normal (ej eco-drift). Guidekabeln är 50 meter. Dockningsstationens LED har alltid visat blått sken (ej grönt) när klipparen arbetade. Jag har kollat vissa saker:
1. Bytte till en ny guidekabel. Dioden visade fortsatt blinkande blått sken.
2. Jag kortade av slingan till hälften. Dioden visade blinkande gult sken.
3. Jag byglade vänster och höger uttag för slingkabeln. Dioden visade gult blinkande sken.
4. Jag mätte mellan vänster och höger uttag för slingkabeln och spänningen är 23V DC
5. Mätte mellan blecken på dockningsstationen. Jag hade 27V DC där och klipparen tar laddning.
6. Jag har mätt slingkabeln med en radio på AM Långvåg. AM signalen hördes litet olika men avgörande om avbrott kunde vi inte finna.
7. Jag har mätt slingkabeln med en tongenerator från Kjell & Co. Även den ger ett varierande mätresultat längs linjen. Hittade inget avbrott. Allt var ju för övrigt helt OK kvällen innan!
8. Jag bytte till en McCulloch felfri dockningsstation och anslöt slingan och guidekabeln där. Den visade blinkande blått sken.
Jag tycker att punkterna 1-3 visade att det är fel på dockningsstationen. Jag fortsatte därför med 4-5. Men punkten 8 visar att det ligger i slingan. Som 6-7 inte bekräftar. Motsägande.
Snälla, vad mer kan jag felsöka eller förstår någon felet? Garantin har nyss gått ut.
Administratören har stängt av anonyma inlägg.
Go to top