Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • bjojohbjojoh
    Deltagare
      Antal inlägg: 4
      som svar på: Blockerat hjul #393

      Hej igen, servicemanualen (pdf) var för stor (1 Mb) för att lägga upp på forumet. Jag kan posta den till någon som kanske kan lägga upp den på lämpligt ställe?

      Björn

      bjojohbjojoh
      Deltagare
        Antal inlägg: 4
        som svar på: Blockerat hjul #392

        Hej,
        har varit ledig ett tag, men här kommer några delresultat:

        Länken till servicemanualen har slutat att fungera, men jag hade en pdf-kopia som jag lägger in som bilaga.

        Jag har bytt kolborstar på en G1-motor och fått den att fungera. Det är en hel del pill…

        1. Montera bort drivenheten (växellåda & motor).
        2. Löd loss det runda kretskortet.
        3. Dra av magnetskivan, den sitter pressad på axeln.
        4. Bänd ut de två metallblecken som håller fast gaveln på motorn. Jag tog en “-” skruvmejsel och vred.
        5. Dra av gaveln. Studera hur kolborstarna rör sig i längsled och hur fjädrarna trycker in dem mot centrum.
        6. Kroka av fjädrarna.
        7. Dra ur kolen. Löd loss dem.
        8. Skaffa nya kol. De ska vara ca 3.8 x 2.5 mm och ca 6-7 mm långa. Dessa finns ej att få tag på. http://www.carbex.se kan nytillverka (dyrt) om man inte gör många. En återförsäljare “Motor & Bilektra” http://www.motor-bilektra.se hade kol som var 3.2 x 6.4 * 14 mm med lite klenare kopparfläta (188 kr inkl frakt). Dessa går att slipa ned med en vanlig fil till rätt dimension. Jag lindade ett sandpapper runt en metallstång/skruvmejsel med ungefär samma diameter som kollektorn för att få till anläggningsytan på kolet. Observera att kolen ska vara för ca 12V (230V kol funkar inte). Vanlig bilgeneratorkol bör fungera.
        9. Montera kolen. Dessa måste glida lätt och kopparflätan får ej komma åt chassit. Löd dit flätan.
        10. Spänn tillbaka fjädrarna.
        11. Kolen/fjädrarna kan krokas upp med en knappnål genom gaveln så att man kan trä på gavel på kollektorn som sitter kvar i chassit/växellådan. Det här är det pilligaste. Kolen får ej vara för långa. När Gaveln är på plats drar man ut knappnålarna. Kontrollera att det är kontakt mellan gavelanslutningarna (ca 4-6 ohm om jag minns rätt) när motorn roteras.
        12. Kläm tillbaka chassi-blecken. Polygrip + slå med hammare på skruvmejsel.
        13. Montera tillbaka i omvänd ordning.
        14. Kör in kolen ca 5 minuter obelastat, t.ex. med testkommandon i manualen.

        Lycka till…

        Björn

        bjojohbjojoh
        Deltagare
          Antal inlägg: 4
          som svar på: Blockerat hjul #355

          Tips!
          Se bifogad länk till servicemanual för G1. Där finns några olika testmoder beskrivna.

          http://www.gardening-tools-direct.co.uk/content/husqwm221_hwen2000_1019108-26amow.pdf

          Björn

          bjojohbjojoh
          Deltagare
            Antal inlägg: 4
            som svar på: Blockerat hjul #353

            Hej,
            jag har en G1 årsmodell 2002 med samma fel. Motorn känns svag och hackar och tillslut stannar den med “röd 5”.
            Jag har fått den att fungera bättre genom att sätta det lilla runda kretskortet i spänn med ett buntband runt sladden och motorchassit och då gissar jag att kolen eller något annat får bättre kontakt. Med det blir ju bara en tillfällig lösning.
            Växellådan har jag monterat isär, det går ju bra att göra själv, frågan är om man själv kan byta kol i motorn?
            Har någon något tips om hur man ska/inte ska göra?

            Mvh Björn

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)