Allt om robotgräsklippare › Forum › Robotgräsklippare › Övriga fabrikat › Viking iMow › 632 PC Värdelös
-
FörfattareInlägg
-
Hej köpte en Imow 632 PC i maj efter instalationen så kom alla fel vände vid träd började klippa efter 6-12 meter olika varje väning stannade i ner för backar . Pratade med Stihl å dom sa att det var en program fel . Efter inlämning till återförsäljaren . så hände ingen ting en i daf så har jag ingen robot klippare hemma !! Så jag rekommenderar inte denna maskin eller märke.
Å nu i veckan fick jag reda på att den är vatten skadad å det täcker inte på Garantin . Så ett stor VARNING FÖR VIKING/STIHL . Samt att förslaget att vända på maskinen å rengöra den med vatten det avråder jag BESTÄMT . om man har en Viking . Har varit i kontakt med alla 4 på Stihls Generalagent i Sverige . Så Köp inte en Viking Imow .
När jag startade min IMow 632 för säsongen sa den internt fel. Fick besked om att kort för 14000 måste bytas för att gå vidare i felsökningen. Så köp inte en viking som inte går att laga.
Det finns ett troligt fel på Viking/Imow som inträffar efter den stått oladdad över vintern, verkar inträffa på maskiner som är några år. Den tappar datum tid och indikerar internt fel. Felet beror på att ett litet backup batteri på moderkortet har fått för låg spänning och inte laddas upp igen. Batteriet är inte egentligen inte byt bart men om man är lite elektronik kunnig och kan hantera en lödpenna, så går det, är lite pillrigt. Har bytt på 2 maskiner nu och det funkar.
Skandal att man skall behöva byta hela kortet till en sådan hutlös kostnad för ett batteri som kostar 50 kr.
Hej Lalle.
Intressant det du skriver.
Jag har samma problem på min imov 632.
Vad heter batteriet du köpte?
Har plockat bort mitt batteri på kretskortet men det saknar beteckning.
Kan behövas återställa felkod efter batteri byte
Tack!
Nyfiken på hur du konstaterade du att det där är rätt batteri? Tänker på rätt volt storlek med mera.
Stihl support har inte kunnat svara på det när jag frågat..
Mvh Robert.
imove 632
Hej. Sitter backup batteri i själva maskinen eller i laddstationen?
Hej.
Batteriet sitter fastlödd på kretskortet i maskinen.
Hej. Hittade inga batterier på kretskortet , kan jag mejla dig bilder och du kan nog se bättre ,, mejladress???
Har samma fel och hittar inte heller var på kretskortet batteriet sitter.
Hei. Batteri sitter på øverste kort på undersiden. Sølvfarget ca 10mm.
Ska pröva å byta mitt batteri då jag fått samma fel. Är det plus du lött fast till vänster och minus till höger?
Ett av två kort ,,, ser inget batteri ?? Skickar en bild till på kort nr 2 separat.. Med vänlig hälsning, Rolf
Kort nr 2 ,, kan du hjälpa mig ? maskinen är tillverkad 2014
Batteriet ser ut så här i original. Jag har inte bytt ännu då jag inte fått batteriet. Det nya är då större vad det verkar
Som Knuts bild visar så är nya batteriet mycket större.
Behöver någon hjälp så skriv e-post adress eller telefonnummer så hör jag av mig.
Mvh Robert.
Går det att löda fast det nya batteriet när det ser ut så här? Antar att plåtbläcket som satt runt batteriet skulle varit kvar i kretskortet kanske😥?
Hej. Vet du vad batteri heter? Beställning vi Batteriexperten.se. Volt mm ??? Har hittat ett nu som liknar ditt. … vad tror du?
Hej. Har nu bytt backup batteri på kortet. Maskinen ” lyser upp” 👍 men säger att 2 internt fel finns. Nr
M 4012 och M 4016. ? vad kan det vara. Någon i gruppen skrev att man måste återställa till fabriksinställningarna?
kan det var så ? Någon som har haft samma ” fel” // RolfDu må taste inn 5 siffret forhandler kode for å resette feilen etter bytte av internbatteri.De 3 første tallene er en del av serienummer. Første midterste og siste. De to siste er summen av dagens dato. f. eks 09.05(9 mai) blir 14.Dvs at de 2 siste sifrene varierer fra dag til dag.
Robert, du får gärna höra av dig till mig. Jag behöver lite tips på hur jag ska få bort det gamla batteriet, värma på batteriet eller under ifrån?
Maila mig gärna på yrgil2@hotmail.com
Mvh Lars Erik
Hawkeye, fick du dit det nya batteriet, hur gjorde du i så fall? Hände samma sak för mig som för dig när jag skulle få bort det gamla batteriet, bläcket lossnade 😬
Hej samma problem här med imove 632 efter vintern när jag tar ut den så är displayen svart, det blinkar till imove hastigt sen är det dött kan detta vara det inbyggda batteriet. Om det hjälper att byta batteri hur återställer, resettar man systemet.
Är klipparen laddad nu på våren men ändå inte startar upp så är det troligtvis det stora batteriet som driver klipparen som har laddat ur för mycket under vintern för att nu kunna laddas upp igen.
Är det så så måste ett nytt batteri köpas.
Startar klipparen upp men internt fel visas i displayen så är det troligtvis backupbatteriet som nämns här i tråden.
Har följt den här tråden eftersom grannen har en imow som har samma symptom och felkod. Men det finns inget batteri på något av korten. Vidare så lyckas jag inte med att knappa in servicekoden enligt instruktionen ovan. Den säger bara “fel kod”. Den ska enligt uppgift vara uppgraderad. Nån som vet nåt om senare versioner?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.