Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • BimmeBimme
    Deltagare
      Antal inlägg: 18

      Är det någon som har lite erfarenhet från riktigt gamla Automower? Jag har en från 2002 som jag har renoverat en del. Den fungerar rätt bra och det är mycket roligare att mecka med en robot än att klippa gräsmattan?

      Men på sista tiden så har den börjat klaga på blockerat hjul (lysdiod 5). Den fungerar normalt fint efter att man kvitterat felet, men den kan ibland gå lite hackigt på höger hjul. Jag kan inte känna någon blockering och det går som sagt bra för det mesta.
      Tyvärr är det tillräckligt ofta för att det ska bli jobbigt att kvittera felet hela tiden…

      ClabbeClabbe
      Deltagare
        Antal inlägg: 45

        Jag har en Automower som är från 2003,den har knappsats/display och inga lysdioder.Jag har precis som du meckat en del med min och jag fick problem för några år sedan att den ena hjulmotorn inte ville driva.Jag testade då att skifta pluggarna på höger och vänster motor och kunde konstatera att det var inget fel på motorn.Det slutade med att jag bytte styrkortet i den och sedan dess har den tuffat på,vi kallar den för övrigt för “Arnold”.Hälsningar Claes

        ElofElof
        Deltagare
          Antal inlägg: 26

          Första generationens Automower (1995-2002) hade inte borstlösa hjulmotorer som senare har. Därför måste de bytas med jämna mellanrum. Om du har klarat dig i 10 år med samma motor är det bara att gratulera.

          freddofreddo
          Deltagare
            Antal inlägg: 3

            Jag har en soldriven automower från 1999, och samma problem med “blockerat hjul”. Eftersom den går fint när batteriet är riktigt fulladdat (stått i solen en halvdag) har jag antagit att det är fel på solpanelerna – dom ger lite lägre tomgångsspänning än en solcell ska (0,55volt istället för 0,60).
            Men du menar att det faktiskt lika gärna är drivmotorerna som är haken? Det vore ju fantastiskt, särskilt som dom finns att köpa, till skillnad mot panelerna…
            Hur avgör jag om det är fel på hjulmotorerna – det känns som om dom rullar ok?

            ElofElof
            Deltagare
              Antal inlägg: 26

              Det går att testa hjulmotorerna. Lyft upp klipparen så att hjulen kan snurra fritt. Tryck sedan:
              *70# För testmeny
              *20# För avancerat hjulmotortest
              Då bör båda hjulen snurra och man ska inte kunna stanna dem enkelt genom att hålla i dem.

              freddofreddo
              Deltagare
                Antal inlägg: 3

                Tack för tipset!
                Tyvärr verkar de koderna inte gälla min Solar Mower tillverkad 1999.
                Får bara felmeddelande #6 “fel inmatning”.
                Verkar luta åt att köpa nya hjulmotorer ändå, får hoppas det gör susen.

                TurboTurbo
                Deltagare
                  Antal inlägg: 1

                  Brukar vara kolborstarna i drivmotorn som börjar vara slut, om man har otur tar den med sig styrkortet när den går sönder.

                  bjojohbjojoh
                  Deltagare
                    Antal inlägg: 4

                    Hej,
                    jag har en G1 årsmodell 2002 med samma fel. Motorn känns svag och hackar och tillslut stannar den med “röd 5”.
                    Jag har fått den att fungera bättre genom att sätta det lilla runda kretskortet i spänn med ett buntband runt sladden och motorchassit och då gissar jag att kolen eller något annat får bättre kontakt. Med det blir ju bara en tillfällig lösning.
                    Växellådan har jag monterat isär, det går ju bra att göra själv, frågan är om man själv kan byta kol i motorn?
                    Har någon något tips om hur man ska/inte ska göra?

                    Mvh Björn

                    bjojohbjojoh
                    Deltagare
                      Antal inlägg: 4

                      Tips!
                      Se bifogad länk till servicemanual för G1. Där finns några olika testmoder beskrivna.

                      http://www.gardening-tools-direct.co.uk/content/husqwm221_hwen2000_1019108-26amow.pdf

                      Björn

                      BimmeBimme
                      Deltagare
                        Antal inlägg: 18

                        [quote=”bjojoh” post=186]Tips!
                        Se bifogad länk till servicemanual för G1. Där finns några olika testmoder beskrivna.

                        http://www.gardening-tools-direct.co.uk/content/husqwm221_hwen2000_1019108-26amow.pdf

                        Björn[/quote]

                        Det verkade spännande, jag är ute efter något liknande. Tyvärr verkar inte länken fungera, du råkar inte ha en kopia?

                        För övrigt kan jag nämna att jag bytte motor, och det hjälpte.
                        Tyvärr ganska dyrt (1600), så det vore intressant att kunna renovera den gamla tills nästa motor går sönder.

                        jsrednajsredna
                        Deltagare
                          Antal inlägg: 2

                          [quote=”Bimme” post=188][quote=”bjojoh” post=186]Tips!
                          Se bifogad länk till servicemanual för G1. Där finns några olika testmoder beskrivna.

                          http://www.gardening-tools-direct.co.uk/content/husqwm221_hwen2000_1019108-26amow.pdf

                          Björn[/quote]

                          Det verkade spännande, jag är ute efter något liknande. Tyvärr verkar inte länken fungera, du råkar inte ha en kopia?

                          För övrigt kan jag nämna att jag bytte motor, och det hjälpte.
                          Tyvärr ganska dyrt (1600), så det vore intressant att kunna renovera den gamla tills nästa motor går sönder.[/quote]

                          Jag har bytt kol på en drivmotor. Det är mycket pilligt och tålamodsprövande, men det går. Tyvärr fick jag inte tag på rätt typ av kol så de höll bara en säsong.
                          Jag har vid ett tillfälle snubblat över en tysk firma som sålde elborstar (kol) de var ganska dyra, men ändå betydligt billigare än en ny motor. Tyvärr har jag tappat bort webadressen till firman ifråga. Jag har även frågat en svensk elborstleverantör om de var intresserade av att tillverka kol men det var de tyvärr inte.
                          Anders J.

                          jsrednajsredna
                          Deltagare
                            Antal inlägg: 2

                            I mitt letande efter elborstar har jag hittat att man kan köpa enbart motorn för 65 Euro på en tysk sajt.
                            http://www.josef-berkenkopf-elektro.de/index.html?sfid=9&sid=1&sfinc=html_out&ml=&subfid=85&subid=5&subfinc=text_out3&blocknr=3&sublayer=1&selartikel=434&omp=&PHPSESSID=926096899024efff4d281181d5d6c828.
                            Det är väl ett hyfsat alternativ om man inte vill ge sig på att reparera en drivmotor. Jag återkommer om jag hittar elborstar.

                            bjojohbjojoh
                            Deltagare
                              Antal inlägg: 4

                              Hej,
                              har varit ledig ett tag, men här kommer några delresultat:

                              Länken till servicemanualen har slutat att fungera, men jag hade en pdf-kopia som jag lägger in som bilaga.

                              Jag har bytt kolborstar på en G1-motor och fått den att fungera. Det är en hel del pill…

                              1. Montera bort drivenheten (växellåda & motor).
                              2. Löd loss det runda kretskortet.
                              3. Dra av magnetskivan, den sitter pressad på axeln.
                              4. Bänd ut de två metallblecken som håller fast gaveln på motorn. Jag tog en “-” skruvmejsel och vred.
                              5. Dra av gaveln. Studera hur kolborstarna rör sig i längsled och hur fjädrarna trycker in dem mot centrum.
                              6. Kroka av fjädrarna.
                              7. Dra ur kolen. Löd loss dem.
                              8. Skaffa nya kol. De ska vara ca 3.8 x 2.5 mm och ca 6-7 mm långa. Dessa finns ej att få tag på. http://www.carbex.se kan nytillverka (dyrt) om man inte gör många. En återförsäljare “Motor & Bilektra” http://www.motor-bilektra.se hade kol som var 3.2 x 6.4 * 14 mm med lite klenare kopparfläta (188 kr inkl frakt). Dessa går att slipa ned med en vanlig fil till rätt dimension. Jag lindade ett sandpapper runt en metallstång/skruvmejsel med ungefär samma diameter som kollektorn för att få till anläggningsytan på kolet. Observera att kolen ska vara för ca 12V (230V kol funkar inte). Vanlig bilgeneratorkol bör fungera.
                              9. Montera kolen. Dessa måste glida lätt och kopparflätan får ej komma åt chassit. Löd dit flätan.
                              10. Spänn tillbaka fjädrarna.
                              11. Kolen/fjädrarna kan krokas upp med en knappnål genom gaveln så att man kan trä på gavel på kollektorn som sitter kvar i chassit/växellådan. Det här är det pilligaste. Kolen får ej vara för långa. När Gaveln är på plats drar man ut knappnålarna. Kontrollera att det är kontakt mellan gavelanslutningarna (ca 4-6 ohm om jag minns rätt) när motorn roteras.
                              12. Kläm tillbaka chassi-blecken. Polygrip + slå med hammare på skruvmejsel.
                              13. Montera tillbaka i omvänd ordning.
                              14. Kör in kolen ca 5 minuter obelastat, t.ex. med testkommandon i manualen.

                              Lycka till…

                              Björn

                              bjojohbjojoh
                              Deltagare
                                Antal inlägg: 4

                                Hej igen, servicemanualen (pdf) var för stor (1 Mb) för att lägga upp på forumet. Jag kan posta den till någon som kanske kan lägga upp den på lämpligt ställe?

                                Björn

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.