Allt om robotgräsklippare › Forum › Robotgräsklippare › Husqvarna Automower® › Driftsproblem › 220 AC Kvadratklipper
-
FörfattareInlägg
-
Klipparen tycks ha fastnat i vinkelvolten… Var hemma på middagen- kvadratklippte på en yta. Efter jobbet- samma yta igen. Laddningen efter- samma ställe. Emellanåt klipper den som väl på andra ytor. Vad styr kvadratklippningen? Det kan ju inte vara hur trögt det går eftersom när gräset är längre på något ställe så saktar maskinen ner och ”tar i” lite extra utan att för den delen kvadratklippa. Är det någon som har uppdaterat sin klippare? Märker för övrigt att klipparen inte går lika ”snuggt” som tidigare år. Bytte batteri i början på sommaren.
Öka klipphöjden och kolla om den gör likadant på samma ställe.
Just nu kvadratklipper min väldigt mycket då gräset växer enormt mycket.
Jo, den kvadratklipper om det går trögt, alltså långt gräs.
“Björken”: Om den kvadratklipper ofta skulle jag öka klipptiden för att hålla gräset kortare.Om det styrs av hur trögt klipparen går kommer ju nästa fråga: varför saktar den ibland ner där gräset är långt för att ”ta i”? Gräset där jag såg att klipparen envisades att kvadratklippa var väldigt välklippt. Nån som har uppgifter på vad som förändras vid en uppdatering? Klipparen är 4 år.
Klipptiden för övrigt inställd på 06:00-22:00, 6 dagar i veckan…Det vet jag inte, men att min inte “tar i” kan ju bero på att mitt gräs i princip aldrig blir långt. Hur stor gräsyta har du?
Jag fick programvaran uppdaterad i samband med att klipparen servades inför denna fjärde säsong (har också en 220). Märker lite skillnad på hur den beter sig vid trånga utrymmen, när den behöver backa och så för att hitta ut. Får en känsla av att den är lite smartare programmerad nu. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.