Allt om robotgräsklippare Forum Robotgräsklippare Husqvarna Automower® Driftsproblem 220 AC vägrar att följa guidenkabel längre än 10 m

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Deltagare
      Antal inlägg: 3

Hej!
      Min 7 år gamla 220 har blivit olydig. Den vägrar att följa guiden längre än 10 m. Efter denna sträcka börjar den klippa, trots att programmet anger en längre sträcka.
      Jag testade att följa guiden ut med angiven max-sträcka 500 m. Det fungerade utmärkt – den följde guiden så långt det gick. Jag konkluderar alltså, att det inte ät fel på guidekabeln.
      Är det någon som råkat ut för något liknande?

KultbultKultbult
      Deltagare
        Antal inlägg: 2

Hej,
        Har precis fått samma fel helt plötsligt, min automower308 vägrar gå ut de inställda 50 metrarna utan börjar klippa efter 3 m. Har du fått ngn ordning på detta.? Jag kör på guidebredd smal då jag har en smal korridor, ca 1 m, där den passerar. Har fungerat bra men inte felfritt i två år. Har även återställt till fabriksinställningar, samma problem.

BerraBerra
        Deltagare

Nej, jag har inte fått ordning på maskinen. Numera är den inte bara olydig, men framstår som sjuk. Ibland snurrar den helt omotiverat runt, stannar, meddelar att den lyfts eller varit utanför begränsningskabeln. Mycket märkligt.
          Jag har även en smal korridorbredd pga en 1,5 m smal passage, men det har aldrig tidigare vållat problem. Förrän nu. Har också återställt maskinen och börjat om från början, men utan resultat.

BerraBerra
          Deltagare

Hej!
            Nu har jag fått koll på Berra.
            Han har klippt fint under sommaren om jag bortser från ovan nämnda olater som han hade lagt sig till med. I augusti började han få svårt att köra uppför en svag slänt och då drog jag slutsatsen att han nog behövde ett nytt batteri. Och vips, så var alla olater borta: han uppförde sig som vanligt.
            Så, om din maskin börjar uppföra sig konstigt, men fortfarande klipper, så är det batteriet som är på upphällning. Nu köpte jag dessutom ett 3 Ah-batteri, istället för originalets 2,2 Ah, så nu skall han förutom att fungera också klippa längre per laddning.
            Nu är det bara att låta det avslitna håret växa ut igen.

KultbultKultbult
            Deltagare
              Antal inlägg: 2

Min har frisknat till också utan att jag egentligen gjort något förutom att jag ställt om så den bara klipper på ett ställe och när det behövs klippa på det lite mindre stället så ställer jag bara om guidebredden till mellan så “fastnar” den i början på kabeln. Mitt batteri är ganska nytt så det bör inte vara det, men tack för tipset

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.