Nu har jag bränt två kretskort i laddstationen, det första får två år sedan, det andra nu i veckan. :angry:
Första gången hade jag haft klippare och laddstation på vinterservice och allt var ok, men när jag pluggade i lågspänningskabeln gick kortet upp i rök. Efter byte av kretskort har den funkat i två säsonger, och det var inget fel på den när jag plockade in den höstas.
Nu har jag haft enbart klipparen på service, men laddstationen har varit spänningssatt sedan jag fick tillbaka klipparen och klipparen har stått på laddning sedan dess. När jag satte ut den och kopplade alla trådar så gick kortet igen.
Första gången hade jag spänningssatt transformatorn, och jag misstänkte att den inte gillade att man pluggade i lågspänningskabeln med trafon igång, så i år var jag noga med att koppla ihop allt innan jag spänningsatte, men det hjälpte tydligen inte.
I år var begränsningsslingan kapad på två ställen och även guide 1, efter fibergrävning.
Installatören som de hade engagerat att fixa till alla robotinstallationer sa att det aldrig brukar vara nåt problem att plugga i laddstationen och att det normalt bara är åska som dödar laddstationen.
Kan det vara jordströmmar på tomten som letar sig in via slinga och guidekablar?
Nästa år ska jag kolla om det ligger nån spänning över slingan och spänningssätta laddstationen innan jag kopplar in slinga och guider.