Forumsvar skapade

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • BimmeBimme
    Deltagare
      Antal inlägg: 18

      Vad är det för modell?
      Jag antar att du provat att justera guidekabeln!?
      På min 320 tror jag den använder laddstationens söksignal sista metern. Kan du ha något som stör eller reflekterar den signalen?

      BimmeBimme
      Deltagare
        Antal inlägg: 18
        som svar på: Laddsystemfel #1996

        Nu har jag gjort lite mätningar. Så jag skulle gärna vilja jämföra med någon som har en fungerande klippare.
        När den inte laddar så mäter jag 28V på laddningsblecken, vilket är samma som märkspänningen på transformatorn.
        Men vid laddning sjunker spänningen till 21V.
        Tänkte att det kanske inte är så konstigt med den långa laddkabeln, men mäter jag vid transformatorn istället så får jag ändå bara 21.5V
        Så är det någon som vill mäta på sin klippare som jämförelse?

        BimmeBimme
        Deltagare
          Antal inlägg: 18
          som svar på: Laddsystemfel #1951

          Jag fick tips om att det kunde vara transformatorn.
          Mao kan det vara värt att kontrollera spänningen på laddningsblecken.
          Det fick mig att tänka på att jag bytte ut lågspänningskabeln mellan transformator och laddstation, de verkar åldras och ge spänningsfall i kabeln, så det kan naturligtvis också vara en anledning.
          En ny transformator är enligt mig väldigt dyr, 1300, är det någon som provat något alternativ? Om inte annat så borde det funka att köra 29V istället för 28V för att kompensera för spänningsfallet fram till laddaren.

          BimmeBimme
          Deltagare
            Antal inlägg: 18

            Vad är problemet? Ditt förslag ser utmärkt ut!
            Personligen hade jag inte brytt mig om begränsningslinor runt träd och buskar, krocksensorn funkar utmärkt för det. Möjligtvis blir den repig under buskar, men det blir klippt under buskarna 🙂

            BimmeBimme
            Deltagare
              Antal inlägg: 18

              Jag har haft liknande fel då det varit dåliga lagningar. Dvs den har kontakt, men motståndet är för högt.
              Jag brukar köra budgetlösning på begränsningskabel med vanlig elkabel och lödar ihop kabeln då den går av. Tyvärr innebär lödningen att det blir metallisk korrosion som gör skarven svag. (Detta händer även mellan husqvarna orginal anslutningsbleck till laddstationen).
              Men jag har massor av lagningar, så det är nog inte antalet som ställer till problem, utan snarare kvalitén på lagningen.

              BimmeBimme
              Deltagare
                Antal inlägg: 18
                som svar på: Laddsystemfel #1938

                Jag fick också detta fel i höstas och köpte nytt batteri ifrån batterilagret.
                Det funkade utmärkt till en början, men nu i vår så har den börjat igen.
                den kan ibland klippa i flera dagar, men ibland stannar den i laddningsstationen med felmeddelande laddsystemfel eller laddsystemproblem. Efter att man kvitterat felet så fungerar det hur bra som helst igen.
                Så är det någon som vet vad som triggar felet?

                BimmeBimme
                Deltagare
                  Antal inlägg: 18

                  Problemet löste efter att jag gått in i service menyn (Tror det var att trycka in 7 och 9 samtidigt i minst 2 sekunder). Jag gjorde inget särskilt i menyn, men efter detta så fungerade sensorn igen.

                  BimmeBimme
                  Deltagare
                    Antal inlägg: 18

                    Tack för ett bra inlägg, generellt brukar batteruíer tillverkade i Japan vara bättre än Kina, Sydkorea borde ligga där emellan.
                    Men jag antar att batteriladdaren sitter i klipparen, så finns det något smart sätt att få bättre laddning utav batterierna utan att öppna klipparen varje gång de ska laddas?

                    Btw, köpte batterier på ebay till min gamla Automower G1, funkade utmärkt, men var väldigt noggrann med isoleringen mellan batterierna, det blir väldigt lätt kortslutning. Originalet hade batterierna liggande parallellt med “långa” kopplingar mellan batterierna, efter min första kortslutning förtog jag varför 🙂

                    BimmeBimme
                    Deltagare
                      Antal inlägg: 18

                      När jag fick ta över Husqvarna G1, så installerade jag begränsningslina med vanlig installationskabel (2.5mm). Det gick alldeles utmärkt och jar hållt i många år, nackdelen är som någon skrev ovan att kopparn ärgar.
                      Då jag fått avbrott har jag lödat ihop kabeln, vilket ibland varit problematiskt med tanke på ärgningen, men när man väl fått ihop den så håller den bra.

                      När jag köpte en ny klippare så fick jag med Husqvarna orginalkabel, så jag använde den som en ny söklina.
                      Nyligen fick jag problem med att klipparen inte hittade laddstationen, det visade sig bero på ärgning!
                      Dels hade det ärgat mellan kontakt-clips och kabel i laddstationen så att kabeln gick av när jag lossade kontakten och dels hade en lödning vid en gammal lagning ärgat så mycket att linan gått av!
                      Mao är inte orginallinan helt tillförlitlig heller. Lödning ingår iofs inte i Husqvarnas rekommendation, men anslutningsklipset till laddstationen var orginal .
                      Är det någon som haft liknande erfarenheter?

                      BimmeBimme
                      Deltagare
                        Antal inlägg: 18

                        Det verkar onödigt att klippa kabeln när man kör intervallhalveringsmetoden. Själv kopplade jag en knappnål till den nya linan, så kunde jag sticka in den i begränsningskabeln utan att klippa av den.
                        Det funkar utmärkt, men det är viktigt att täta kabeln efteråt så man inte får in syre innanför isoleringen. Ett par varv med eltejp borde räcka…

                        BimmeBimme
                        Deltagare
                          Antal inlägg: 18
                          som svar på: Blockerat hjul #357

                          [quote=”bjojoh” post=186]Tips!
                          Se bifogad länk till servicemanual för G1. Där finns några olika testmoder beskrivna.

                          http://www.gardening-tools-direct.co.uk/content/husqwm221_hwen2000_1019108-26amow.pdf

                          Björn[/quote]

                          Det verkade spännande, jag är ute efter något liknande. Tyvärr verkar inte länken fungera, du råkar inte ha en kopia?

                          För övrigt kan jag nämna att jag bytte motor, och det hjälpte.
                          Tyvärr ganska dyrt (1600), så det vore intressant att kunna renovera den gamla tills nästa motor går sönder.

                          BimmeBimme
                          Deltagare
                            Antal inlägg: 18

                            Jag har nog haft mer problem med att orginalbladen spricker och blir kvar i gräsmattan.
                            Efter en hel säsong var det ett blad (med 2 hål) som hade gott av, men då var det rejält slitet. Byter man oftare så borde det inte vara några problem. Däremot tveksamt om man har någon nytta utav alla fyra sidor, med tanke på hur mycket det slits.

                            BimmeBimme
                            Deltagare
                              Antal inlägg: 18

                              Jag kan hålla med om att kabeln inte är det dyraste i sammanhanget. Men om man som jag har fått överta en automower mer eller mindre gratis, så har det viss betydelse.
                              Så jag kan berätta att det fungerar alldeles utmärkt med vanlig installationskabel. Det jag har sett är att vid ett kabelbrott som höll ihop någorlunda under vintern så att det blev utsatt för luft under lång tid blev väldigt ärgat. Jag klippte nog bort 20 cm från brottet, men det var fortfarande för ärgat för att kunna löda ihop kabeldelarna. Det löste sig med lite kopparputs (i brist på annat). I övrigt kan jag inte se några problem.
                              Jag löder alltid ihop skarvarna och använder krympslang som isolering…

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)