Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
som svar på: 220ac låter illa #1496
Hej!
Låter som om det är en drivmotor som är slut…? Den går nog på närmre 3000kr… 🙁 I bästa fall bara själva hjulet (ca 300kr).Att det låter som om den kör på en gren kan var problem med hasplåt och knivdisk eller lager kanske? Eller har något fastnat runt knivdisken, typ en fisketråd eller något? Kan även stämma med att det verkar gå trögt/tungt vid klippning. Du ska INTE behöva klippa med vanlig klippare först.
Drivmotorn för hjulen är dyr (ca 3000kr), men övriga delar kan man köpa för någon eller ett par hundralappar styck (hasplåt, lager etc). Är man hyfsat händig kan man byta det mesta själv (se till att ha bra torx-nycklar!). Reservdelar kan man köpa t ex online, vi brukar använda oss av gplshop.
Vi rengör vår klippare lite sporadiskt. Men som nu när det är mycket blött och man kanske klipper högt gräs får man nog räkna med att rensa knivdisken ett par gånger i veckan om man har långa klipptider.
Hur som helst så låter det som om din automower behöver sig en liten genomgång.
som svar på: Min Automower fastnar i sitt hus. Tips? #1495Hej!
Vi har inget hus till vår 230 ACX, men däremot är laddstationen placerad med slingkabel som går lite som ett U vid stationen. Det gör att klipparen ibland kan bli “skogstokig” och irrar runt som bara den innan den hittar in rätt. För det allra mesta går det bra, men ibland blir den som sagt helt tokig…Ser ut som om du kanske har en liknande dragning av slingkabeln? Går den under stenpartiet – som ett U runt huset? Då förstår jag att det kan bli problem och att den kan fastna inne i huset. Se till att slingkabeln går parallellt utmed husets baksida och – gissningsvis – minst en meter ut på vardera sida, innan den viker in mot klippområdet igen.
som svar på: Ingen slingsignal #1494Några förslag på fel & åtgärder för felet “Ingen slingsignal” – i det mesta hämtat ur manualen…
* Transformatorn är inte ansluten till nätspänning eller dess automatsäkring har löst ut. Kontrollera anslutningen till vägguttaget och om eventuell jordfelsbrytare löst ut. Återställ automatsäkringen genom att dra ur transformatorns nätkabel ur vägguttaget, vänta 10 sekunder och sedan sätta tillbaka nätkabeln i vägguttaget igen.
* Avbrott på begränsningskabeln. Kontrollera vilken signal lysdioden på laddstationen ger. Om den blinkar betyder det skada på slingan. Reparera avbrott på kabeln med hjälp
av original vattentätt skarvdon. Tips! Gör en ny kort kabelslinga och koppla in – funkar den, så är det fel någonstans på den befintliga.* Kopplingen mellan Automower och laddstationen har brutits. Ställ Automower i laddstationen och byt PIN-koden via Inställningar – Säkerhet – PIN-kod (snabbkommando 4-1-1). Du kan använda samma PIN-kod som tidigare.
* Kan bero på att begränsningskabeln dragits i fel riktning runt någon ö och därmed släcker ut signalen. Kontrollera att begränsningskabeln är korrekt lagd.
* Om det inträffar på enstaka områden kan det bero på störningar från metalliska föremål (staket, armeringsjärn) eller nedgrävda kablar i närheten. Prova att flytta begränsningskabeln.
som svar på: Vänster motor blockerad Husqvarna (230) 2012 #1493Svårt att svara med en så pass kort felbeskrivning…
Kan du snurra hjulen manuellt? Går det, känns det som ett elektriskt fel. Kontrollera klipparen invändigt efter ev inläckage av fukt/vatten.
Du skriver även att den först börjar med SÖKER, sedan kommer felmeddelandet om V/H HJULMOTOR BLOCKERAD. Verkar märkligt att den går i sökläge? Har du placerat den i laddstationen och laddat fullt? Har du tryck på C för att radera felmeddelanden??? Gamla felmeddelanden ligger kvar och kan ibland lura en.
som svar på: Ingen slingsignal. 220ac #1492Några förslag på fel & åtgärder för felet “Ingen slingsignal” – i det mesta hämtat ur manualen…
* Transformatorn är inte ansluten till nätspänning eller dess automatsäkring har löst ut. Kontrollera anslutningen till vägguttaget och om eventuell jordfelsbrytare löst ut. Återställ automatsäkringen genom att dra ur transformatorns nätkabel ur vägguttaget, vänta 10 sekunder och sedan sätta tillbaka nätkabeln i vägguttaget igen.
* Avbrott på begränsningskabeln. Kontrollera vilken signal lysdioden på laddstationen ger. Om den blinkar betyder det skada på slingan. Reparera avbrott på kabeln med hjälp
av original vattentätt skarvdon. Tips! Gör en ny kort kabelslinga och koppla in – funkar den, så är det fel någonstans på den befintliga.* Kopplingen mellan Automower och laddstationen har brutits. Ställ Automower i laddstationen och byt PIN-koden via Inställningar – Säkerhet – PIN-kod (snabbkommando 4-1-1). Du kan använda samma PIN-kod som tidigare.
* Kan bero på att begränsningskabeln dragits i fel riktning runt någon ö och därmed släcker ut signalen. Kontrollera att begränsningskabeln är korrekt lagd.
* Om det inträffar på enstaka områden kan det bero på störningar från metalliska föremål (staket, armeringsjärn) eller nedgrävda kablar i närheten. Prova att flytta begränsningskabeln.
som svar på: En lösning av problemet “SLÅ IN PINKODEN” #1484Kan vara microbrytaren till STOPP-knappen som strular. Se inlägg http://www.robotklippare.nu/forum/husqvarna-automower/730-dags-att-mata-pin.html
som svar på: DAGS ATT MATA PIN #1482Jag hade också DAGS ATT MATA IN PIN på vår 230ACX. Det gick inte att mata in något alls. Bytte microbrytaren till stoppknappen (reservdel Artikelnummer: 577 59 23-01) – sedan fugerade det klockrent igen! 😛
-
FörfattareInlägg